Som en del af den løbende indsats for at følge med i den digitale udvikling er det en del af den seneste opdatering af Momsbekendtgørelsen, at en række virksomheder skal benytte digitale kasseapparater, der lever op til standarden SAF-T. Kravet træder i kraft fra den 1. januar 2024 og gælder for virksomheder med en omsætning under 10 millioner.
Loven og de berørte
Hvis du driver en forretning, hvor du i det daglige tager imod betalinger – for eksempel restaurant, isbar, café, døgnkiosk eller lignende – og hvis du ikke allerede er opmærksom på sagen, så bør du begynde at forberede dig på de nye krav, som jo træder i kraft om mindre end et halvt år.
Kravet er en del af en lov, som Folketinget vedtog i 2017, og som blandt andet introducerede kravet om, at virksomheder i bestemte brancher skulle registrere alle salg i digitale kasseapparater, der som nævnt lever op til formatet SAF-T, som er defineret af OECD. Navnet står for “Standard Audit File for Tax” og skal sikre, ensartethed i dokumentation på tværs af medlemslande.
De brancher, som er omfattet af kravet fra 1. januar næste år er:
- Restauranter
- Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.
- Cafeer, værtshuse, diskoteker m.v.
- Købmænd og døgnkiosker
Kravene til systemet
De specifikke krav til de digitale kasseapparater er blandt andet, at alle handlinger i salgsregistreringssystemet skal logges i en elektronisk journal, og at systemet skal kunne producere en fil direkte fra den elektroniske journal i SAF-T formatet.
Det kræves desuden, at alle relevante data kan adskilles – for eksempel hvilken sælger, der har foretaget en given transaktion, hvilket betalingsmiddel der er anvendt, total omsætning pr. betalingsmiddel og medarbejder og lignende – og systemet skal være sikret imod, at der kan ændres i filerne, efter de er genereret.
Du kan se kravene nærmere beskrevet her: https://www.elov.dk/momsbekendtgorelsen/paragraf/63/
Kontakt os
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive, hvis der er noget vi kan hjælpe med, vedrørende dette og andre emner, der knytter sig til din virksomheds økonomi og regnskab.