Det er igen blevet tid til et indslag i vores nye serie om digitale værktøjer, der kan hjælpe forretningsdrivende med de aktiviteter i virksomheden, der har at gøre med økonomi, regnskab og administration.
Området for digitale værktøjer af denne art er i rivende udvikling, og det kan være svært at følge med. Som revisor for mindre og mellemstore virksomheder kommer vi ofte i berøring med disse værktøjer. Vi lægger derfor vægt på at sætte os ind i dem, så vi er i stand til at vejlede og råde vores kunder bedst muligt.
Likviditetsstyring
En virksomheds økonomi handler ikke kun om hvad der står på bundlinjen, når årsregnskabet er lukket. For at kunne operere i det daglige er det afgørende at have styr på, hvornår der er penge på kontoen. Afhængigt af virksomhedstype og branche kan der være et betydeligt antal ind- og udgående fakturaer – og hvis de udgående regninger ikke er betalt, når de indgående forfalder, så har man et likviditetsproblem.
At have greb om sine faktureringsprocesser, opfølgning og eventuelt inkasso er således centralt for en sund og stabil virksomhedsdrift.
Den digitale løsning
Som navnet antyder, så er app’en Equity skabt for at hjælpe virksomheder med at styre likviditeten. Midlet er at stille et sæt effektive værktøjer til rådighed for håndtering af virksomhedens udgående fakturaer.
Den centrale funktion i app’en er, med Equitys egne ord, at “sætte strøm til din fakturaopfølgning”. Enhver erhvervsdrivende med et vist antal fakturaer kender til, at opfølgningen kan komme til at fylde meget i hverdagen. Man skal holde øje med om der er åbne fakturaer, som er forfaldne til betaling, og så skal man rykke – måske endda flere gange – for at få pengene ind. Det tager alt sammen tid, der kunne være bedre brugt på at servicere kunder eller sælge mere.
Automatisk service
Med Equity automatiseres hele processen. App’en integrerer med alle gængse økonomisystemer, og sørger selv for at følge op med automatiske mails, når en udsendt faktura er forfalden. Der medfølger nogle funktioner, som gør det nemt for kunden at afregne, og i øvrigt at følge med i sin konto-status. Der er således også tale om en service til kunderne.
Da rettidig opfølgning har en betydelig effekt på om fakturaer bliver betalt, så kan Equity i høj grad bidrage til en bedre likviditet i virksomheden. Hvis man lægger til, at den tid man sparer på opfølgning i stedet kan bruges til at skaffe ny forretning – samt at Equity også tilbyder kredittjek og nem overgang til inkasso – så kan det hurtigt blive en god investering at bruge denne app.
Vores bemærkninger
Som fagfolk kan vi kun bekræfte, at en automatiseret opfølgning er hensigtsmæssig for rigtig mange virksomheder – især dem med mange debitorer. Vi noterer også, at Equity er i stand til automatisk at tilskrive renter og gebyrer, og overføre disse til regnskabssystemet så de bogføres korrekt.
Der er desværre en beklagelig tendens til, at det er OK at være dårlig betaler, selvom man har likviditeten. Vi synes Equity tilbyder en konstruktiv tilgang til at adressere denne tendens. Det omfatter også at de, til forskel fra mange lignende firmaer, ikke tjener penge på om kunden betaler eller ej, og derfor ikke har noget incitament til at genere dine kunder unødigt. Virksomhedens venlige tilgang mærkes også på medarbejderne, som er dygtige og hjælpsomme.
Equity tilbyder kunder hos Lægård Revision 14 dages gratis prøvetid samt 15% rabat
Kontakt os
Som altid er du velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for det – i forhold til denne måneds app, eller hvis der er andet omkring din virksomheds økonomi og regnskab, vi kan hjælpe med!