Selvom der er nogen tid til, at Black Friday og julesalget står for døren, så er det alligevel nu man skal til at forberede sig – ikke mindst ved at sikre, at man har styr på det klassiske spørgsmål: Hvordan er det nu lige, at reglerne for salgskampagner hænger sammen?
Hvor længe må du køre en kampagne med ”Spar 25 procent”? Hvor lang er referenceperioden, hvis du kører længerevarende kampagner? For at undgå problemer bør mange virksomheder forholde sig til spørgsmål som disse, før de går i gang med at planlægge slagtilbud i forbindelse med Black Friday, Cyber Monday, jul og udsalgskampagner i øvrigt.
Kampagneperiode og referenceperiode – to vigtige regler
For kampagner gående på nedsatte priser, som løber i 10 dage eller mindre, er referenceperioden altid 30 dage. Det vil sige, at du som normalpris skal oplyse den laveste pris, som du har udbudt produktet til i de seneste 30 dage op til kampagnestart.
Reglen om referenceperiode betyder i øvrigt også, at du ikke kan køre “nedsat”-kampagner for produkter, du har haft i sortiment i mindre end en måned.
Kampagneperioden er selvfølgelig det tidsrum, kampagnen løber. Som udgangspunkt må man gerne køre en kampagne med ”spar”-budskaber i op til 10 dage uden at oplyse forbrugerne om kampagnens varighed. Er din kampagneperiode længere end 10 dage skal det fremgå af tilbuds-markedsføringen, hvor længe kampagnen løber. Det kan du gøre på to måder:
- – Fra starten af kampagnen – for eksempel ved at skrive ”Tilbuddet er gældende i ugerne 34-36”.
- – Efter de første 10 dage – for eksempel ved at skrive “Det gode tilbud fortsætter”, “Vi forlænger kampagnen” eller lignende, så det er klart og tydeligt for forbrugerne, at der er tale om fortsættelse af en eksisterende kampagne.
Husk halvdelsreglen
Hvis du vil køre kampagner, der er længere end 10 dage, skal du også være opmærksom på halvdelsreglen, som siger, at kampagneperioden aldrig må være længere end halvdelen af referenceperioden.
Det betyder altså, at hvis din kampagne varer i tre uger, så bliver din referenceperiode minimum seks uger, og du skal sammenligne din kampagnepris med den laveste pris, du har benyttet i dét tidsrum op til kampagnestart. Kort sagt: Jo længere kampagneperiode, jo længere referenceperiode.
Halvdelsreglen er navnlig vigtig at huske på, hvis du vil køre med Black Friday-rabat på dine varer. I så fald vil din Black Friday-pris være den nye referencepris i minimum 30 dage efter – et tidsrum der inkluderer en god sjat af december og derfor kan have indflydelse på dine julepriser.
Kontakt os
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive, hvis du gerne vil have sikkerhed for, at du træffer de rigtige beslutninger. Vi sidder klar til at hjælpe – med dette, eller med andre ting der vedrører din virksomheds økonomi og regnskab.